Lägenheten tar form

Från oktober till december renoverades här för fullt. Min händiga allvetande far som vet allt som är värt att veta var här varje helg och många kvällar. Såhär i efterhand är det väldigt synd att jag inte bloggade något under processen. Nu har vi redan bott här i tre månader. Kan omöjligt återge hur det gått till, allt jag lärt mig eller hur otroligt mycket jobb mina föräldrar har lagt ner. Men jag kan visa lite grann. 
Första helgen rev vi. Såhär såg köket ut efter att vi rivit en vägg, slitit loss skåpstommar, kånkat ut vitvaror osv. Som misstänkt var det asbets i kaklet, både i kök och badrum, så en saneringsfirma fick plocka bort plattorna sedan. (Utom några som vi råkade knacka loss vid fönstret, oups!)
Fredrik och jag fick hjälpa till med det vi kunde, mest städa och riva tapeter. Lägenheten var väldigt sunkig när vi fick den. Smutsen och det otömda städskåpet tydde på att det inte städats på 18 år. Fast han som bodde där innan jobbade som städare, konstigt nog. 
Fredriks pappa Kenth, Fredrik och min mamma Anneli. Pappa Mats huvud sticker in från hallen, rakt fram är vardagsrummet, till höger är badrummet, bakåt finns kök och sovrum. Det är en 2:a på 60 kvadrat. Fint va?
Putsen i taket satt löst. Vi fick hacka ner den i hallen, köket och sovrummet. Sedan spacklade pappa upp det igen och Kenth målade. Här hade vi även lagt laminatgolv och täckt över det. Vi ritade köket i flera omgångar innan vi bestämde hur det skulle vara. Planen var att ha en bardisk mellan köket och matrummet, men att vi skulle vänta med den till sist. 
En av mina favoritbilder. Ett lyckligt och lättat gäng. Tagen straxt efter att den cirka 4 m långa bänkskivan lyfts upp till tredje våningen genom balkongen med pappas skylift. Missade tyvärr det, eftersom jag var iväg och jobbade. 
Pappa spenderde otaliga timmar i vardagsrummet med att spackla, slipa, skära bort bubblor, spackla, slipa, skära bubblor, spackla, slipa...
Det låg ett fint men slitet parkettgolv i vardagsrummet som vi ville spara. Några bitar hade slagit sig och ett par saknades, men det fixade pappa. Såklart. 
Fredrik och jag fick prova att tapetsera ett par våder.
När rummet var färdigt användes det till förvaring och montering. 
Innan hade sovrummet använts för förvaring. 
Och såhär blev det med tapeter och sådär.
Badrummet var orginal sedan huset byggdes och dessutom vattenskadat. Och väldig rätt äckligt, besparar er detaljer. Det tömdes och gjordes om helt och hållet. Under dessa veckor hade vi inget vatten i lägenheten. Då var det ett stort plus att vi bodde granne med en pizzeria. 
När toalettstolen var installerad kändes det som riktig lyx! Att det inte fanns någon badrumsdörr var en annan femma.
För att få bort de gamla tapeterna i hallen fick vi blöta upp med lim. Kladdigt och härligt!
Lite linnetapet och ny färg på det! Och en toalettdörr också, vi är bortskämda vi.
Linda, Lägenhet | |
Upp