Snacks


För ett par veckor sedan fick Fredrik och jag för oss att provlaga lite snacks. Resultatet blev häpnadsväckande bra så jag delar med mig av recepten. 
Rödbetschips, helt klart min nya favorit! Skiva tunt, fritera någon minut i rapsolja, lägg på hushållspapper, torka i ugnen på en plåt med bakplåtspapper i ca 40 min, 100 grader.
Rostade kikärtor. Skölj av en burk kikärtor, se till att vattnet rinner av ordentligt, ringla över olja och krydda med valfri krydda (jag öste på paprikapulver, lökpulver och salt). Rosta i ugnen på 225 grader i ca 30 min. Rör om då och då.
Grönkålschips. Riv grönkål i mindre bitar, ringla över lite olivolja och salta. Blanda och sprid ut i ett lager på en plåt. Torka i ugnen på 200 grader 7-10 min. 
Vevade ihop ett bröd också. Att grädda i gjutjärnsgryta är ett jättebra sätt att fuska sig till ett högt bröd med bra skorpa. Receptet finns här. 
Husmorspyssel, Linda | |
Upp