Kottayam, Kumily & Matheran

Fortsatte vår färd med tåg till Kottayam.
Jag ville helst av allt bara stanna inne på vårt rum för sängarna var himmelrike!!! De var galet mjuka, jämfört med andra indiska sängar. Och kudden var fluffig.  ♥
Stannade bara i Kottayam en natt. Morgonen efter tog vi en taxi upp i bergen.
Det mörka i mitten av bilden är vår badrumsdörr! Så fin utsikt hade vi från den svindyra restaurangen där vi åt frukost en dag.  Vi bodde på Mickey Homestay. Kvinnan som hade stället var jättesöt och bekymrad över hur Linnea skulle kunna föda barn om hon inte drack mjölk eller åt smör. Det fanns wifi och en mysig balkong.
En liten gata i Kumily.
Köpte hemmagjord choklad och en himla massa kryddor. De odlar te och kryddor i bergen, så dessa var färska fina och närpoducerade. Var jätteskoj att handla för det var i lösvikt.
Skulle promenera en liten bit utanför stan, fick gå bakom en stor hjord frigående kor.
När vi tagit oss förbi korna kom vi fram till elefantridarstället. De hade 10-12 elefanter, vi kom lagom för att se en av dem duscha. Är väldigt imponerad av hur elefanten följde skötarens minsta vink. Elefanten låg där i poolen och skötaren skrubbade den.
Kiosker där allt man kan tänka sig finns i remsor av enpack. ♥♥
Vid elefantstället fanns lite andra turistgrejer också. Vi kollade på kalari, en häftig kampsport, men struntade i fontänshowen med ljud och musik.
Den här till synes provisoriska restaurangen åt vi middag på ett par gånger. Parotha och chana masala - kikärtsgryta.
En dag gick vi in i tigerreservatet/nationalparken. Det var ett himla dyrt inträde så vi passa på att ta en heldag. Kryllade av söta och läskiga apor därinne.
Efter en liten promenad var det dags för boating. Det är en stor grej i Indien, att åka båt för nöjes skull. Vi valde att åka med en lite mindre båt och det var bra det, för vi hade sådan tur att guiden satt bredvid oss hela åkturen. (Kan eventuellt ha att göra med att vi var de enda vita på båten och de enda som respekterade att en ska sitta ner och vara någorlunda tyst.)
Vattennivån var hög just då, så vi fick inte se så mycket djur som en i vanliga fall får. Men tur hade vi ändå, för vi fick se en vild elefant! Det hade de inte sett på över en månad. Vi satt längst bak och det var svårt att fota, så guiden tog min kamera och gick fram i båten för att fota åt mig. Gulligt!
Elefant-selfie! Den mörka fläcken på gräsplätten mellan våra huvuden är elefanten...
På kvällen skulle vi gå en nattvandring. Så efter båtturen gick vi till den statliga restaurangen. Tyvärr serverade de inte mat vid den tiden. Fast de hade mackor, men det ville vi inte ha. Efter väldigt mycket dividerande med tre ur personalen lyckades vi beställa in pommes och sallad. Stadigt!
När vi skulle gå därifrån fick vi inte komma ut, för på kvällen är det förbjudet att gå i parken ensam. De fick ringa dit en ritcha som fick specialtillstånd att komma in i parken för att skjutsa oss. På vägen såg vi ett par mushjortar (vilka fantastiska djur!??). På det följde fyra timmar vandring med två britter, en guide och en man med ett stort gevär. Efter halva vandringen bytte han ut geväret mot en bambupinne. Vi såg  hjortar, insekter, växter och vildsvin. Jag fick en blodigel på ryggen.
Vi hyrde cyklar en halvdag. Blev tipsade om en kryddträdgård med guidning och fick en karta som visade vägen dit. Men indiska kartor är sällan i skala, så vi blev lite osäkra och stannade vid ett bygge för att fråga om vägen.
Byggets ledning engagerade sig i frågan. De ritade kartor och ringde run till vänner. Vi hade egentligen redan klart för oss att vi skulle följa vägen och svänga vänster i nästa korsning men de var så roliga att titta på så vi stannade en stund extra. Passade på att fråga vad de byggde och fick en lång utläggning om det fantastiska lyxhotell de bygger och alla features. De ska till och med ha hiss! De sa att det är klart om ett år. Jag är tveksam till att det blir klart så snart, och till att allt de sa skulle finnas kommer få plats i den byggnaden.
Blev uppbjudna på taket för att njuta av utsikten. Under tiden lekte de med våra cyklar.
Vi nådde vårt mål tillslut! Här står Linnea med vår guide och klämmer på en kardemummaplanta.
Sen var det dags för elefantridningen. Det var inte så mycket action men kul att prova.
Kvinnan på vårt homestay skickade iväg oss på en matlagningskurs. Den var...speciell. Väldigt hysterisk. Alla hade väldigt starka personligheter och det kändes som en amerikansk sitcom. Jag lärde mig ungefär ingenting men det var en upplevelse!
Sista dagen letade vi oss ut till stadens utkanter och köpte urgod banana fry (friterad banan).
Sedan vågade vi faktiskt ta bussen ner till Kottayam! Alla vi mötte hävdade att det var länge sedan det var en bussolycka här och biljetterna kostade knappt någonting.