Kanaler, picnic och sandaler

När Fredrik och jag skulle flyga till Amsterdam fick vi kliva upp klockan halv 5 på morgonen. Jag var trött och dessutom stormsjuk så jag uppskattade det lilla, som denna galet goda. 
Flög med SAS för första gången. De hade gratis kaffe och skojiga påsar.
Vi bodde på Hotel Hortus, ett centralt budgethotell som var enkelt men prisvärt. De bjöd på charmiga asbranta trappor och enkel frukost.
Varje eftermiddag under vår vistelse tog vi en eftermiddagslur på hotellet. Delvis för att jag var sjuk och därmed extra trött, delvis för att vi gick överallt och blev trötta av det. 
Hotellet låg nära Waterloopleinmarkt, en jättemysig marknad. Hittade det här ståndet med fantastiska plåtburkar och var stolt över att jag kunde låta bli att köpa en. 
Finns fler bra marknader i Amsterdam. Den största är Albert Cuyp markt, den rekommenderar jag till alla som syr! Jag hittade fem bra tygaffärer bakom marknadsstånden.
Det här stället gick vi förbi ofta men det hade inget namn på vår karta så vi döpte det till falafeltorget. 
För den snåle rekommenderas lunch från HEMA (typ Åhléns+matavdelning) eller Albert Heijn. 
En dag hade jag av okänd anledning jätteont i magen. Självmedicinerade med glass. 
De Bijenkorf på Dam Square är en affär för märkeskläder, där finns någonting för alla. Det som passade mig bäst var gratis toalettbesök. 
Blev så himla sugen på att flytta in i ett mysigt båthus eller ett långsmalt Amsterdam-hus.
Picnic var ett återkommande event. Croissant, smoothis och vla (rinnig pudding, typ).
Slutligen: Min fantastiska sandalbränna! Den blev ännu finare i slutet av resan. 
 
PS. Rekommenderar den som ska till Amsterdam att boka biljetter till Anne Franks hus i god tid! De var slut när vi skulle beställa och om man inte har förbokat måste man stå i lång kö.
Linda, Äventyr | |
Upp