Varför äter jag LCHF?

Vill först och främst klargöra att LCHF inte är någon bantningsdiet. Jag vill inte gå ner i vikt, mitt val har ingenting med vikt att göra. Det handlar om att jag vill slippa vara hungrig mellan måltiderna (man håller sig mätt på fett längre än på kolhydrater). Med LCHF slipper man också sötsug och blodsockerdippar. Blir lätt trött och grinig när jag är hungrig och det har med blodsockret att göra.

Missförståndet att det är en bantningsdiet grundar sig nog i att det är lätt att gå ner i vikt med LCHF. Det är lättare eftersom att man får mer mättnad per kalori, då slipper man överäta för att vara mätt. Men det är inte det som är grejen.

Våra förfäder baserade sin kost på fett och protein. De åt inte mycket kolhydrater alls. Det började man med när jordbruket kom för 4000 år sedan. Sedan började vi äta vitt mjöl och socker, då gick det urför och man skyllde på fettet. Sedan gick det utför på riktigt med fetma och hjärtsjukdomar. (Eftersom att folk inte åt fett var de tvugna att äta mer kolhydrater istället...) Tycker det låter om en vettig teori att man mår bra av fett. Det vore intressant att forska på.

Och så tycker jag det är roligt med LCHF. Ser det lite som en sport. Vill hitta det perfekta LCHF-pannkaksreceptet. Och glassreceptet.
Tankar | |
Upp