Tygshopping i Budapest

När man åker någonstans måste man ju såklart tygshoppa. För att
a) man behöver alltid mer tyg,
b) det är ofta billigare och/eller annat utbud utomlands samt
c) det är ett asbra sätt att upptäcka en stad och ta sig utanför turistområden.
 
Jag googlade som en tok innan vi åkte till Budapest men hittade inte så mycket blogginlägg om detta. Därför delar jag med mig av mina upptäckter.
 
Ett tips på förhand är att kolla upp vad några olika material heter på ungerska. Tygerna är oftast inte så utförligt markerade och personalen kan generellt inte så mycket engelska. 
 
Fortuna Méteráru Bolt
Váci út 10
Detta var första butiken jag besökte och det var en riktig fullträff! Stort utbud av vävda tyger, jersey, sweatshirt och något som för åtminstonde mina otränade ögon såg ut som träningsklädestyg. Priserna var rimliga, 2500-3500 HUF/m. 
 
Dekor-Lakástextil
Erzsébet krt. 34
Prydlig affär med väldigt stort utbud av mönstrade vävda bomullstyger, men de hade även annat. Rimliga priser. Det ligger en till tygaffär lite längre bort på samma gata men jag tyckte denna var bäst.
 
Intergomb-Next Kft - Ruházati Kellékek Áruháza
Szondi u. 63
Denna råkade vi bara springa på när vi gick från Széchenyi-badet till centrum. Tyckte det såg ut som en knapp på skylten och kikade ner. Åh vad jag är glad att jag gjorde det!
De hade enormt mycket knappar, ett HELT RUM med dragkedjor (skojar inte), underklädesresår, BH-tillbehör, band, tråd och allt annat man kan tänka sig. Jättefin ordning i butiken och väldigt billigt jämfört med Sverige. En dold dragkedja kostade typ 5 kr, vilket är gaaaaalet. (Obs. stänger klockan 16.)
 
Méteráru
Székely Bertalan u. 15
Bara några meter längde bort på samma gata låg en tygaffär. Den var en upplevelse att besöka! 
Det var SÅ RÖRIGT. Kändes som en illa skött lagerlokal? Vet inte hur man skulle bära sig åt för att köpa ett tyg i botten av högarna. Tygerna var inte uppmärkta med pris eller material. Det fanns en hel del syntettyger som jag är ointresserad av men också fina jersey och vävda viskostyger. Priserna visade sig vara toklåga. 1250 HUF/m för jersey och 650 HUF/m för viskos. Här kan man verkligen fynda! 
 
På tal om tokbilligt finns en kedja som heter I love textile med åtminstonde tre butiker i Budapest. De har kläder och tyg på metervara. Väldigt billigt men jag tyckte att tygerna hade obehagig kvalité och tråkiga färger. De kan sökas upp på google maps. 
 
Szív Wool-Tex Kereskedelmi Kft. (Szent István krt. 27) 
Mycket vävda tyger men inget föll mig i smaken.
 
På Vámház krt. 13 ligger en affär med en Burda-skylt. De har sytillbehör och lite tyger.

Vill du hitta fler butiker går det utmärkt att söks på "fabrics budapest" på google maps. 
 
Linda, Sömnad, Äventyr | |
Upp