T-shirtklänning

Har tänkt rätt länge att jag vill ha en t-shirtklänning, nu har jag sytt en! Mönstret är M6886. Jag valde storlek genom att mäta och jämföra med en t-shirt jag har som sitter bra. Varför har jag aldrig tänkt på att göra så tidigare? 
 Hoppsan vad mörka bilderna blev.
 
Är väldigt nöjd med passformen på överdelen, men den sitter lite onödigt tight över rumpan. Jag ritade av mönstret på nytt och gjorde den 1,5 storlekar större från höften och nedåt. Kanske fållar jag upp den här klänningen till en t-shirt senare, när jag sytt en ny klänning. Tänker för övrigt använda detta mönster som grundmönster till t-shirts jag ska sy i framtiden. Med mönstret kommer även olika halsringningar och ärmlängder, bra investering!
Enligt mönstret ska man bara vika ner och fålla halslinningen. Jag tyckte det lät lite oproffsigt så jag sydde i ett band istället, som det brukar vara på alla köptetishor. Jag fick göra om tre gånger innan jag hittade rätt längd på bandet, men bra blev det! För att få sömsmånen att ligga på plats sydde jag en stickning längst kanten med helt vanlig raksöm. Tycker det blir snyggast och halsringningen är så stor att raksömmen är stretchig nog. 
 
Jag har alltid trott att man behöver avancerade symaskiner och specialutrustning för att sy i stretchtyger, men så är det inte! Sömmarna på denna är dubbla rader sicksack (en smal innerst och en vanlig ytterst) och fållen är sydd med tvillingnål. Har man ingen tvillingnål går det lika bra att fålla med sicksack. 
 
Linda, Sömnad | |
Upp