Midsommarklänningen

Jag sydde en skjortklänning till midsommar från mönstret M7351. Mönstret har flera olika versioner, jag vill prova alla! Denna gång tog jag kjolen från A och ärmen från D. Planen var att göra den ärmlös från början, men tyget jag skulle sy av kändes lite höstigt så det blev ärm ändå.
Jag använde denimtyget jag köpte i Budapest. Jag hade köpt så mycket mönstret sa skulle gå åt men fick 1,3 m över!? Inte helt dumt, det borde räcka till ett par shorts!
Är väldigt nöjd med resultatet! Tycker verkligen om modellen. Den blev dock liiiite pösig i ryggen så jag justerade mönstret lite inför nästa version. Justeringar jag hade gjort innan var att förlänga livet och förkorta kjolen.
Gjorde stickningarna med en ljusblå tråd. Först använde jag en trådrulle jag köpt i Budapest och det var OMÖJLIGT att få till snyga sömmar. Sedan köpte jag en rulle Gütermann och då blev sömmarna fina direkt. Tänk att trådkvalité kan göra sådan skillnad. 
Gjorde franska sömmar och fållade med snedslå. Jag har varit ledig denna vecka, Fredrik har jobbat heltid. Så jag har haft gott om tid att sy på denna klänning.
Denna bild knäppte Daisy på midsommarafton, någon timma innan ösregnet kom. 
Linda, Sömnad | |
Upp