Jag hade inte tänkt sy nått

Jag tänkte inte sy något mer innan resan, men så rensade jag bland mina tyger igår och upptäckte att jag hade viskostyg till övers som skulle passa perfekt till en Key Largo top (indiemönster från Hey June). 
Har kollat ut två tyger på stoff & stil som jag planerat köpa till detta mönster. Kom på att det ju vore fiffigt att prova att sy något av mönstret först och se att jag gillar det.
Resultat: Jag gillar det. 
Tog totalt cirka tre timmar att sy. Lös och ledig passform, kan svänga med armarna utan att ärmarna tar emot. Perfekt att ha till en rak kjol. Om jag ska ha dem till byxor behöver jag nog förlänga fållen ett par centimeter, annars visar jag magen. 
Kjolen har jag också sytt. Konstruerade mönstret själv utifrån en köpe-kjol jag tycker om. Hade detta knallblå manchestertyg i min byrå, tänkte bara provsy och se att mönstet funka innan jag sydde i det "riktiga" tyget som var ett svart twilltyg. Blev jättenöjd med den blå kjolen, men den svarta funkade inte alls. Det tyget var för stelt, kjolen veckade sig och var inte bekväm. Det blev alltså inte som jag tänkt mig, men bra ändå!
Den blå kassen i bakgrunden innehållet tyger från mitt förråd som jag ska tvätta (så att de krymper), mäta, vika, märka upp och sortera i min byrå. Vilken ordning det kommer bli! 
 
Linda, Sömnad | |
#1 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Vad spännande, jag skulle också vilja sy. Kanske det får bli ett sommarprojekt att damma av symaskinen ;)

Svar: Det kan jag verkligen rekommendera! Kan också varmt rekommendera indie-symönster, de har så mycket hjälp och inspiration på nätet. :)
Linda Sjöstrand

Upp