Hemlock tee

Signade upp mig på Grainline studios nyhetsbrev för att få gratismönstret hemlock tee.
Ävetyret började redan vid tillklippningen. Använde ett ribbstickat tyg från Ohlssons tyger. Jag hade tvättat det och torkat det på lina, vilket inte var så klokt eftersom det töjde ut sig något enormt. Ville ju gärna få ribborna lodräta och ränderna raka så att de matchar i sidsömmen. Det var en utmaning... Slutade med att jag blötte tyget i duschen och la det att plantorka för att krympa det som töjts. Jag klippte ut bitarna då tyget fortfarande var fuktigt, pga pallade inte vänta och att tyget var lite mer lätthanterligt då. 
Sydde sömmarna med en stretchsöm på symaskinen. (Mest för att det ser fancy ut, hade lika gärna kunnat sicksacka.) Sömmarna töjde sig och blev väldigt vågiga.
Läste ett tips på nätet om att slå på full ånga på strykjärnet och hålla det stilla ovanför några sekunder, för att sedan sänka ner det rakt ner och pressa några sekunder (inte gno i sidled, bara rakt upp och ner). Fungerade MAGISKT BRA. 
När jag fått på ärmarna var jag inte nöjd. Kändes för stor och, inte snygg? Vet inte. 
Förstärkte axelsömmarna med resår, vilket gjorde att ärmarna drogs upp lite vid sömmen.
Så jag klippte bort ärmarna och körde utan. Provade att fålla en ärm och att sy i ett band. Bandet blev snyggast så jag körde på det. 
Resultatet blev en väldigt mjuk och skön oversize tröja. Insett att grått är en väldigt fin färg. Tror denna tröja kommer bli välanvänd.
Gjort några justeringar på mönstret inför nästa version. Höjde ärmhålet ca 2 cm, vinklade ärmhålet lite in och ner samt tog in sidömmen 3 cm. Samma på fram och bakstycket. 
Linda, Sömnad | |
Upp