Vinterjacka på g

Tycker om min röda kappa väldigt mycket. Sydde den hos min mormor i Jämtland på höstlovet för två år sedan, minns att jag sydde fast knapparna på tåget hem. Men den är inte så varm, och fodret är lappat och lagat. Så nu ska jag sy mig en riktig vinterjacka!
Ska givetvis sy efter ett mönster från Ottobre. 
Erövrade storarummet för tillklippning i helgen. Sällskapades av pojkvän, katt med flera. 
För att få jackan varm tänkte jag först använda quiltat foder (polysterfluff mellan två lager fodertyg), men expediten introducerade shettlandsull. Ett stickat luddigt mellanlägg av polyester och ull som lär värma bättre och dessutom inte är lika stelt. 
Har aldrig sytt i shettlandsull förut så jag visste inte riktigt hur jag skulle göra. Och när en inte vet får en hitta på! Tråcklade ihop för hand i soffan framför ett par avsnitt New Girl. 
 
Materialet går på över 800 kr, men den lär också hålla mer än två år så det är den värd. 
 
Linda, Sömnad | |
Upp